سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

وبلاگی برای درس سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

وبلاگی برای درس سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته

نمودار هایپ‌سایکل فناوری‌های در‌حال‌ظهور 2014 گارتنر: نقشه راهی برای سفر به تجارت‌دیجیتال

گزارشات ویژه هایپ سایکل گارتنر به استراتژیست ها و برنامه ریزان، یک ارزیابی از نبوغ، مزایای تجاری و جهت دهی آینده در مورد بیش از 2000 فناوری در 119 حوزه مختلف را ارائه می دهند.

با انتشار گزارشات ویژه هایپ سایکل برای سال 2014 ، نمودار Hype Cycle  گارتنر20 ساله شد. هایپ سایکلهای جدیدی که در سال 2014 منتشر شدند،عبارت بودند از محل کاردیجیتالی، خانه های متصل، امنیت همراه سازمان، پرینت سه بعدی و ماشین های هوشمند.

گزارش هایپ سایکل برای فناوری های در حال ظهور(Hype Cycle for Emerging Technologies) باسابقه ترین هایپ سایکل سالانه گارتنر است، که دیدگاه های فراصنعتی در مورد فناوری ها و گرایشاتی ارائه می دهد، که استراتژیست های تجاری، مدیران ارشد نوآوری، رهبران تحقیق و توسعه، کارآفرینان، توسعه دهندگان بازار جهانی و تیم های فناوریهای در حال ظهور باید در توسعه  سبد فناوریهای در حال ظهور در نظر بگیرند.

این نمودار Hype Cycle تاثیرگذارترین فناوری ها را از سرتاسر حوزه های تحقیقاتی گارتنر  کنار هم می آورد، که بینشی در مورد فناوری های در حال ظهور که ارتباط فراصنعتی و گسترده دارند و به طوربالقوه پرتاثیرگذار و دگرگون ساز خواهند بود را ارائه می دهد.

نمودار هایپ سایکل برای فناوری های در حال ظهور، سال 2014:

منبع: (Gartner (August 2014
 در زیر فناوری هایی که در مراحل مختلف چرخه عمر تکنولوژی خود قرار دارند را برای شما آورده ایم، همچنین اعدادی که در پایین نمودار آورده شده اند، نشان دهنده مدت زمان پیش بینی شده برای رسیدن فناوری  مورد نظر به مرحله نهایی یعنی فلات بهره وری می باشد. به طور مثال خانه متصل (Connected Home)  هم اکنون در مرحله اول محرک فناوری بوده و 5 تا 10 سال زمان می برد تا به مرحله نهایی و کاربرد گسترده در بازار برسد.
برای توضیحات بیشتر و آشنایی بیشتر با نمودار هایپ سایکل و مراحل مختلف آن می توانید معرفی و تحلیل نمودار هایپ‌سایکل (Hype Cycle) گارتنر- ابزاری برای تصمیم‌گیری را بخوانید. و اما فناوری هایی که در مراحل مختلف قرار دارند:

فناوری در مرحله اول خود،  پیدایش هستند:
امنیت دیجیتال، دستیار شخصی مجازی، محل کار هوشمند، خانه متصل، خود اندازه گیری شده، واسط کاربری کامپیوتر- مغز، تقویت انسانی، محاسبات کوانتومی، همه چیز نرم افزاری تعریف شده، صفحه نمایش های دستنویس و حجمی، سیستم های پرینت زیستی سه بعدی، ربات های هوشمند، محاسبات موثر، تراشه های زیستی، تجارت عصبی، تحلیل های تجویزی.

Bioacoustic Sensing; Digital Security ; Virtual Personal Assistants ; Smart Workspace ; Connected Home ; Quantified Self ; Brain-Computer Interface ; Human Augmentation ; Quantum Computing ; Software-Defined Anything ; Volumetric and Holographic Displays ; 3D Bioprinting Systems ; Smart Robots ; Affective Computing ; Biochips ; Neurobusiness ; Prescriptive Analytics

فناوری هایی که درمرحله  دوم خود،  قله هستند:
علم داده، مشاوران هوشمند، وسایل نقلیه خودمختار،ترجمه گفتار به گفتار، اینترنت اشیا، پاسخ به پرسش زبان اصلی، واسط کاربری پوشیدنی، پرینت سه بعدی مصرف کننده، ارز رمزنگاری شده، پردازش رویداد-پیچیده.

Data Science; Smart Advisors ; Autonomous Vehicles ; Speech-to-Speech Translation ; Internet of Things ; Natural-Language Question Answering ; Wearable User Interfaces ; Consumer 3D Printing;  Cryptocurrencies ; Complex-Event Processing

فناوری هایی که درمرحله سوم خود، شیب سرازیری هستند:
داده انبوه، سیستم های مدیریت پایگاه داده درون-حافظه ای، تحلیلهای محتوی، محاسبات ابری ترکیبی، گیمیفیکشن، واقعیت تقویت شده، خدمات ارتباطاتی ماشین به ماشین، مانیتور سلامتی همراه، محاسبات ابری، ارتباطات مجاورتی، واقعیت مجازی

Big Data ; In-Memory Database Management Systems ; Content Analytics ; Hybrid Cloud Computing ; Gamification ; Augmented Reality ; Machine-to-Machine Communication Services ; Mobile Health Monitoring ; Cloud Computing ; NFC ; Virtual Reality

فناوری هایی که در مرحله چهارم خود، در حال صعود از دامنه هستند:
کنترل ژست، تحلیل های درون-حافظه ای، جریان های فعالیت، پرینت سه بعدی سازمانی، اسکنرهای سه بعدی، تلماتیک مصرف کننده.

Gesture Control ; In-Memory Analytics ; Activity Streams ; Enterprise 3D Printing ; 3D Scanners; Consumer Telematics;  

فناوری هایی که در مرحله پنجم خود، در حال ورود به فلات هستند:
تشخیص صدا (Speech Recognition)

به گزارش گارتنر، سفر به تجارت دیجیتال، زمینه اصلی  گزارش هایپ سایکل فناوری‌های در حال ظهور سال 2014 ( Hype Cycle for Emerging Technologies, 2014) شرکت گارتنر بود. با 20 ساله شدن نمودار هایپ سایکل، موسسه گارتنربیان کرد از آنجا که سازمان ها برای سفر تا رسیدن به کسب و کارهای دیجیتال برنامه ریزی می کنند، شناسایی و به کارگیری فناوری های درست در زمان درست حیاتی خواهد بود.

جک فن رئیس گارتنر گفت: "سازمان ها باید از این هایپ سایکل برای شناسایی فناوریهای در حال ظهور، و از مفهوم تحول کسب و کار دیجیتالی برای شناسایی گرایشات تجاری که ممکن است به وجود آیند، استفاده کنند."

هانگ لی هنگ نایب رئیس گارتنر گفت: " زمینه اصلی هایپ سایکل فناوریهای نوظهور، کسب و کار دیجیتال بود. همانطور که سازمان ها شروع به سفر برای تبدیل به یک کسب و کار دیجیتال می کنند، آنها فناوری هایی که امروز "نوظهور" در نظر گرفته می شوند را به کار خواهند گرفت"
"اینکه بدانید سازمان شما کجای این سفر قرار گرفته و به کجا باید بروید نه تنها میزان تغییر مورد انتظار برای سازمانتان را مشخص می کند، بلکه همچنین ترکیبی از فناوریهایی که به پیشرفت شما کمک می کند را نیز نشان می دهد"

طبق نقشه راه به سوی کسب و کار دیجیتال گارتنر، شش مدل عصر تجاری پیشرونده وجود دارد که بر اساس آن سازمان ها می توانند همین امروز شناسایی کنند که در آینده ممکن است به کدام فناوری ها علاقه مند باشند.

شش مدل عصر تجاری در مسیر توسعه کسب وکار دیجیتال عبارتند از:
مرحله 1: آنالوگ
مرحله 2: وب
مرحله 3: کسب و کار الکترونیکی
مرحله 4: بازاریابی دیجیتال
مرحله 5: کسب و کار دیجیتال
مرحله 6: خود مختاری

از آنجا که هایپ سایکل فناوری های در حال ظهور، عمدا بر روی فناوریهای نوظهور تر تمرکز می کند، غالبا از سه مرحله نهایی پشتیبانی می کند: بازاریابی دیجیتال، کسب و کار دیجیتال و خود مختاری.

بازاریابی دیجیتال(مرحله 4):
 این مرحله شاهد  ظهور پیوند نیروهای (موبایل، اجتماعی، ابری و اطلاعات) می باشد. سازمان ها در این مرحله بر روی روش های جدید و پیچیده تر تمرکز می کنند برای رسیدن به مصرف کنندگانی که به مشارکت در تلاش های بازاریابی  برای به دست آوردن ارتباطات اجتماعی بزرگتر، یا ارزش خدمات یا محصول مشتاق تر هستند. خریدارن محصولات و خدمات، تاثیر برند بیشتری از گذشته دارند، آنها دستگاه های موبایل و شبکه های اجتماعی شان را به عنوان دریچه های مرجح می بینند.

سازمان ها در این مرحله  با بهره برداری از تاثیر خریداران برای رشد تجارت هایشان دست و پنجه نرم می کنند. تکنولوژی های زیر بر روی هایپ سایکل مرحله بازاریابی دیجیتال را نشان می دهند:
همه چیز نرم افزاری تعریف شده، صفحه نمایش های دست نویس و حجمی، سیستم های مدیریت پایگاه داده درون-حافظه ای، تحلیل های محتوی، محاسبات ابری هیبرید، گیمیفیکیشن، واقعیت تکمیل شده، محاسبات ابری، ارتباطات مجاورتی، واقعیت مجازی، کنترل ژست، تحلیلهای درون حافظه ای، جریان های فعالیت، تشخیص صدا.

Software-Defined Anything; Volumetric and Holographic Displays; Neurobusiness; Data Science; Prescriptive Analytics; Complex Event Processing; Big Data; In-Memory DBMS; Content Analytics; Hybrid Cloud Computing; Gamification; Augmented Reality; Cloud Computing; NFC; Virtual Reality; Gesture Control; In-Memory Analytics; Activity Streams; Speech Recognition. 

کسب و کار دیجیتال(مرحله 5):
تجارت دیجیتال اولین مرحله پس از پیوند در نقشه مسیر است و بر همگرایی افراد، کسب و کار و اشیا تمرکز دارد. اینترنت اشیا و مفهوم محو کردن دنیا های مجازی و واقعی مفاهیم قوی در این مرحله هستند. دارایی های فیزیکی دیجیتالی می شوند و در کنار موجودیت های دیجیتال قبلی، مانند سیستم ها و اپلیکیشن ها به نقش های برابری در زنجیره ارزش کسب و کار تبدیل می شوند.
پرینت سه بعدی، دیجیتال سازی موارد فیزیکی را به پیش می برد و فرصتهایی برای تغییر درهم گسیخته در ساخت  و زنجیره تامین ایجاد می کند. همچنین توانایی دیجیتال سازی ویژگی های افراد (مانند نشانه های حیاتی سلامتی) بخشی از این مرحله است. حتی ارز(که اغلب فکر می شد قبلا دیجیتالی بوده) می تواند دگرگون شود (برای مثال،ارز رمزنگاری شده ).

سازمان هایی که  به دنبال عبور از پیوند نیروهای فناوری هستند تا به یک کسب و کار دیجتال تبدیل شوند، باید نگاهی به این فناوری های اضافی داشته باشند:
سنجش های زیست-صوتی، امنیت دیجیتال، محل کار هوشمند، خانه هوشمند، سیستم های زیست پرینت سه بعدی، محاسبات موثر، ترجمه گفتار به گفتار، اینترنت اشیا، ارزهای رمزنگاری شده، واسط کاربری پوشیدنی ها، پرینت سه بعدی مصرف کننده، خدمات ارتباطات ماشین به ماشین، مانیتور سلامتی همراه، پرینت سه بعدی سازمان، اسکنرهای سه بعدی، تلماتیک مصرف کننده.

Bioacoustic Sensing; Digital Security; Smart Workspace; Connected Home; 3D Bioprinting Systems; Affective Computing; Speech-to-Speech Translation; Internet of Things; Cryptocurrencies; Wearable User Interfaces; Consumer 3D Printing; Machine-to-Machine Communication Services; Mobile Health Monitoring; Enterprise 3D Printing; 3D Scanners; Consumer Telematics. 

خود مختاری(مرحله 6):
خودمختاری نماینده آخرین مرحله پس از پیوند است. این مرحله توسط توانایی یک سازمان در به کار گرفتن فناوری هایی که قابلیت های جایگزین- انسانی یا شبیه به انسان را ارائه می دهند، تعریف شده است.  با استفاده از وسایل نقلیه خودمختاربرای جابجایی افراد یا محصولات، یا با استفاده از سیستمهای ادراکی برای نوشتن متن ها یا پاسخ به سوالات مشتریان همگی مثال هایی هستند که مرحله خودمختاری را نشان می دهند.

سازمان هایی که برای به دست آوردن مزیت رقابتی به دنبال رسیدن به این مرحله هستند، باید این فناوری ها را بر روی هایپ سایکل در نظر بگیرند:
دستیارهای شخصی مجازی، تقویت انسانی، واسط کاربری کامپیوتر-مغز، محاسبات کوانتومی، رباتهای هوشمند، زیست تراشه ها، مشاوران هوشمند، خودروهای خودمختار، پاسخ به پرسش زبان-اصلی.

Virtual Personal Assistants; Human Augmentation; Brain-Computer Interface; Quantum Computing; Smart

Robots; Biochips; Smart Advisors; Autonomous Vehicles; Natural-Language Question Answering


منبع: حس اول

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.